Finančna varnost se začne z varnim ravnanjem z žepnino in štipendijo

22. oktober 2024 / Avtor: Hana Džananović, Lara Breskvar Jereb in Brina Soršek iz 2. č, Aleks Glišović iz 3. c ter Aida Feratović, Matevž Erman, Anja Pelko, Manca Marcen in Katja Tavčar

Predsednica Evropske centralne banke, guverner Banke Slovenije in dijaki Gimnazije Kranj o finančni varnosti v kibernetskem svetu

Finančna varnost se začne z varnim ravnanjem z žepnino in štipendijo

 V torek, 15. oktobra 2024, smo imeli dijaki štirih slovenskih gimnazij – Gimnazije Kranj, Gimnazije Bežigrad, Gimnazije Ledina in Škofijske gimnazije Vipava – enkratno priložnost srečati predsednico Evropske centralne banke, gospo Christine Lagarde, ter guvernerja Banke Slovenije, gospoda Boštjana Vasleta. S tem smo poleg znanj, ki jih že od lanskega šolskega leta pridobivamo v sklopu debatnega tekmovanja Mojstri digitalne prihodnosti, dobili možnost sodelovanja v sproščenem pogovoru z eno najvplivnejših žensk finančnega sveta.
Naslov razprave je bil Finančna varnost v kibernetskem svetu se začne z varnim ravnanjem z žepnino in s štipendijo. Udeležili smo se je Hana Džananović, Lara Breskvar Jereb in Brina Soršek iz 2. č, Aleks Glišović iz 3. c ter Aida Feratović, Matevž Erman, Anja Pelko, Manca Marcen in Katja Tavčar iz 3. a. Med pripravami na dogodek smo dijaki med seboj delili znanje in izkušnje o bančnih storitvah, ki jih uporabljamo, o svojih nakupovalnih navadah, morebitnih spletnih prevarah, ki smo jih doživeli v preteklosti, ter ugotavljali, da mladi pogosto naletimo na kulturno pogojene težave, saj za Slovence pregovorno velja, da se o denarju v javnosti ne razpravlja, to pa najstnikom pri razumevanju finančnega sveta, ki nas obkroža, zaradi tabujev (npr. o najemanju kreditov, osebnih dolgovih, višini dohodkov in naložbah) nemalokrat povzroča preglavice. Dijakinja Hana je zato poudarila, da morajo starši premagati finančne tabuje in začeti samozavestno prenašati finančno znanje na svoje otroke ter jim pomagati uspeti v sodobnem finančnem svetu.
Statistika kaže, da kar 90 % mladih v Sloveniji, starejših od 15 let, za vsakodnevne transakcije uporablja plačilne kartice, velik delež od tega pa tudi mobilne aplikacije za plačevanje in/ali kreditne kartice. Ob povečani uporabi digitalnih bančnih storitev se zato povečuje tudi število spletnih prevar med mladimi. V razpravi sta ga. Lagarde in g. Vasle poudarila, da sta izobraževanje in ozaveščanje prebivalcev o osebnih financah, ključnih ekonomskih konceptih ter vlogi in delovanju centralne banke nujno potrebna za razumevanje ekonomskega okolja, v katerem posamezniki živimo in delujemo.
Da bi lažje razumeli različna stališča, izkušnje in težave, s katerimi se določeni ljudje srečujejo, smo dijaki med okroglo mizo predstavljali stališča različnih deležnikov – dijakov, staršev, bank in vladnih institucij. Z gospo Lagarde in gospodom Vasletom smo delili svoje poglede na uporabo digitalnih finančnih storitev za upravljanje s prihranki, kot sta žepnina in štipendije, ter predlagali, kako bi se finančno izobraževanje mladih lahko izboljšalo.
Dijak Aleks, na katerega je gospa Lagarde naredila močan vtis s svojo priljudnostjo, je v vlogi dijaka poudaril, da morajo odrasli razumeti, da se moramo mladi poleg upravljanja dnevnih transakcij pripraviti tudi na večje finančne odločitve. Z razumevanjem dolgoročnejših investicij za nakup nepremičnin bomo v prihodnosti učinkoviteje dosegli finančno neodvisnost. Kljub temu da se je dijakinja Lara o finančnem svetu že precej poučila, je tremo pri srečanju z gospo Lagarde uspela premagati zaradi njene sproščenosti v pogovoru z udeleženci okrogle mize. V vlogi predstavnice komercialnih bank ji je Lara predlagala, da bi banke lahko pomagale s prilagojenimi produkti, kot so igrificirane učne aplikacije, s kampanjami v družabnih medijih in z delavnicami, kot jih na primer že zdaj prireja Združenje bank Slovenije.
Za konec je Aida, ki ji je bilo všeč, da se je gospa Lagarde z dijaki pogovarjala kot enakovredna sogovornica, v vlogi vlade predlagala, da bi morala Slovenija oblikovati enoten nacionalni učni načrt za finančno opismenjevanje, ki bi bil v skladu s standardi finančne pismenosti, ki jih je za EU države pripravila OECD. Hkrati bi morale banke zagotoviti digitalne vire in pripraviti praktične delavnice za učence in učitelje ter s tem pomagati pri sistematičnem vpeljevanju finančnega izobraževanja v šole. Čisto za konec nam več o vzdušju samega dogodka povesta še izjavi Brine in Hane, ki menita, da je bila izkušnja super, saj je ga. Lagarde zelo razgledana gospa, ki je z zanimanjem prisluhnila idejam dijakov. Dogodek je bil lepo organiziran in gospa Lagarde je kljub odločnosti delovala zelo odprto in dostopno. Na koncu obiska je sledil še ogled prostorov Banke Slovenije in krajše druženje z dijaki iz drugih šol, med katerim smo lahko s sovrstniki sproščeno poklepetali o pridobljenih znanjih in razmišljanjih o finančnih tematikah. 

Fotografije: Banka Slovenije

nazaj na Novice