Človek in umetna inteligenca na razpotju ali sopotju

03. oktober 2023 / Avtor: Janez Balanč in Ožbej Markun

Okrogla miza na ljubljanski pedagoški konferenci s kranjskimi gimnazijci

Človek in umetna inteligenca na razpotju ali sopotju

Dijaki in profesorji smo se v četrtek, 21. 9. 2023, udeležili dogodka Trajnosti naproti s soustvarjanjem na področju STEAM izobraževanja, ki je potekal na Pedagoški fakulteti v Ljubljani. Najprej smo se udeležili predavanj Računalništvo je priložnost prof. Ivana Kalaša in Pouk s ščepcem umetne inteligence prof. Janeza Demšarja. Prof. Kalaš je s sodelavci z Univerze v Bratislavi ustvaril program Emil, s katerim se osnovnošolci na Slovaškem in Češkem na zabaven način učijo računalništva. Posebnost je, da program učencem ne pove, kdaj so opravili nalogo in lahko gredo na naslednjo stopnjo, ampak morajo to ugotoviti sami. Prav tako dobijo le ohlapna navodila, kaj je njihova naloga, kako priti do cilja, pa morajo ugotoviti sami. To spodbuja samostojno razmišljanje, kako rešiti problem, in kritično vrednotenje svojega dela. Učenci delajo v parih, zraven pa uporabljajo delovni zvezek. Prof. Janez Demšar pa je s sodelavci razvil projekt Pumice, ki uporablja umetno inteligenco za popestritev pouka. Aktivnosti temeljijo na učni snovi in vključujejo razlago za učitelje. Pokazal nam je primer, ko program naučimo, da razvršča živali v skupine glede na lastnosti in primer slovenskih priimkov, ko glede na podobnost priimkov v slovenskih krajih določi sorodnost krajev. Po odmoru s slastnimi piškoti in sokom se je začela naša okrogla miza. Udeležili so se je prof. Ljubčo Todorovski, prof. Simon Dobrišek, prof. Irena Nančovska Šerbec, prof. Andrej Brodnik, prof. Sanja Jedrinović, prof. Uroš Ocepek, prof. Nataša Kne, prof. Tilen Avguštin in dijaki Maj Bijol, Jakob Velkavrh, Janez Balanč in Ožbej Markun z Gimnazije Kranj. Pred začetkom nam je prof. Simon Dobrišek predstavil temo debate. Po predstavitvi nas je dr. Rok Rudež vodil skozi teme in podvprašanja o katerih smo debatirali. Teme so vključevale etiko uporabe in razvijanje UI, vpliv na prihodnost dela, uporaba v vsakdanjem življenju, priložnosti in izzivi pri razvoju, varnost in zasebnost, UI v izobraževanju. Veliko je bilo rečenega o tem, kaj sploh je umetna inteligenca in kako jo mi razumemo. Profesorji so kar hitro našteli napake pri ChatGPT-ju, a hkrati rekli, da bi se danes že skoraj lahko uporabljal v šoli. Ravno za to uvedbo, so pripomnili, bi potrebovali spremembo učnega načrta in potrebno znanje na strani profesorjev, ki se še niso poglobili v zmožnosti umetne inteligence. Med debato so se oglasili tudi naši dijaki in s tem prispevali pri vzbujanju več odzivov od profesorjev in tudi gledalcev. Zaradi zagretosti debate smo jo malo pozno končali, a še dovolj hitro, da smo se lahko udeležili kosila, ki je bilo organizirano na fakulteti, in odšli domov.

nazaj na Novice