Kranjski gimnazijci spoznavali Slovenijo in njene lepoto, raznolikost ter gostoljubje

13. oktober 2023

Domovino so dijaki vseh letnikov prečesali po dolgem in počez, odšli na športni dan, spoznavni vikend, strokovni ekskurziji in se učili učenja

Četrtošolci so obiskali Primorsko

Avtorica: Nina Pergar iz 4. f

V torek, 26. 9. 2023, smo se dijaki četrtih letnikov, ki imamo za maturitetni izbirni predmet geografijo, podali na celodnevno ekskurzijo na Primorje. Ob 8.00 smo imeli odhod z glavne avtobusne postaje v Kranju in se odpravili proti naši prvi postojanki Socerb. Tam smo si ogledali razgled na slovensko obalo in imeli kratko geografsko predavanje o tej pokrajini. Nato smo pohiteli nazaj v avtobus in se spustili do Luke Koper, kjer smo si z avtobusom ogledali celotno pristanišče, medtem pa nam je vodič razlagal značilnosti in namen Luke Koper. V Kopru smo imeli tudi prosti čas za kosilo in sladoled, nato pa nas je že pot odnesla do Krajinskega parka Strunjan, kjer smo se sprehodili do strunjanskega klifa, ki je visok 80 metrov in je zgrajen iz fliša. Pod klifom smo opravili tudi kratki regionalno geografski vaji, in sicer smo merili temperaturo morja in zraka ter preučili zgradbo fliša. Za konec smo skoraj zavili v soline, vendar nas je pot vodila v Piran, kjer smo imeli še dodate pol ure prosto, preden smo se odpravili nazaj proti Kranju. Ekskurzija je bila zelo poučna in smo od nje veliko odnesli. Veseli smo bili, da smo se lahko izobraževali na terenu, saj take stvari, o katerih se učimo, lahko vidimo in preučujemo še v živo.

Tretješolci so obiskali medvede

Avtorica: Melita Brvar iz 3. c

V torek, 26. 9. 2023, in sredo, 27. 9. 2023, smo se dijaki tretjega letnika odločili, da se oglasimo pri medvedih na Notranjskem. Prva destinacija je bila Kočevje in Šeškov dom, kjer smo si ogledali kratek dokumentarec o lepotah Notranjske, ki smo si jih kasneje ogledali na terenu. Sprehodili smo se do dvorane, kjer je 1943 zasedal zbor odposlancev. Prepoznali smo jo po znamenitem Cankarjevem citatu iz Hlapcev, ki je bil sicer nekoliko prestreljen.
Ob uživanju v aktualni razstavi smo slišali o tragični usodi Kočevarjev, ki so v iskanju boljšega jutri padli v še večjo bedo. Za primerjavo usode malega človeka, čigar življenje torej ni bilo kaj prida, in luksuznega življenja grofov smo bili že v naslednjem hipu na gradu Snežnik – enem najlepših gradov na Slovenskem, zgrajenem v 9. stoletju. Bil je večkrat opuščen in dedovan, zato je grad prava zakladnica lovskih trofej in zaradi raznovrstnih slogov soban prava Ikea v malem. V Križni jami, ki je bila naša naslednja destinacija, smo končno dobili dozo adrenalina, saj smo se s prijetnih dnevnih temperatur spustili na jamskih 10 °C. Verjetno bi se, če ne bi imeli s sabo svetilk in pogumnih profesorjev, ki so se z nami sprehodili proti osrčju jame, izgubili. Ker smo imeli srečo in je vodostaj dopuščal, smo si del jame ogledali celo v čolnu. Vodiča smo poslušali med vožnjo nad lesketajočo se belo steno kot posledico bakterij, prisotnih na kamninah. Tako kot je pred več tisoč leti jamskemu medvedu (Ursus ingressus) uspelo zapustiti jamo po dolgem zimskem spanju, smo tudi mi z blatnimi škornji spet ugledali dnevno svetlobo in v Rakovem Škocjanu naredili nekaj fotografij. Sprehodili smo se do naravnega mostu, kjer smo s prof. Pertotom ugibali možno višino mostu. Na koncu se je izkazalo, da je most, ki je nastal z udiranjem kraške jame, visok 42 m. Ker stave ni dobil nihče, smo se v Kranj vrnili brez jamskega medveda v prtljažniku.

Drugošolci odšli na ekskurzijo na Koroško

Avtorica: Zarja Ošljak iz 2. b

V torek, 26. septembra 2023, nas je zbudila budilka in nas spomnila, da nas čaka celodnevna ekskurzija na Koroško. Avtobus je odpeljal ob 7.15 z glavne avtobusne postaje v Kranju. Čakala nas je vožnja do Domžal, od koder smo po avtocesti nadaljevali do Šentruperta in se peljali mimo Velenja. S ceste smo dobro videli Termoelektrarno Šoštanj, pri kateri obratujeta le še 5. in 6. blok, in proizvodnjo bele tehnike Gorenje. V Velenju se nismo ustavljali, smo pa imeli prvi postanek, namenjen polurnemu odmoru, v Slovenj Gradcu. Sledila je vožnja do manjšega kraja po imenu Legen, kjer smo si ogledali cerkev svetega Jurija. Zgrajena je bila leta 1875, pred 30 leti pa so arheologi izkopali pokopana okostja 27 Slovanov. Ta so zdaj zaščitena s steklenimi ploščami in tako hkrati tudi vidna obiskovalcem. V cerkvi stojijo tudi orgle iz 19. stoletja. Vpliv Slovanov je viden še danes, predvsem njihove tradicije (kurenti, zeleni Jurij, imena … ).
Po ogledu nas je avtobus že čakal in odpeljali smo se proti obmejnemu naselju Libeliče, ki leži čisto ob meji z Avstrijo. S parkirišča smo šli peš v hrib, do kostnice in cerkve. Kostnica je bila namenjena okostjem, ki so jih morali prekopati, saj so na pokopališču potrebovali prostor za pokop novih. Stopili smo še v cerkev, kjer nam je vodička razložila zgodovino Libelič. Cerkev, v kateri smo bili, je bila zgrajena leta 1792, v Libeličah pa so takrat živeli kmetje. Ko je Avstro-Ogrska monarhija razpadla, so se med avstrijskimi in slovenskimi Korošci začela nestrinjanja in potreben je bil plebiscit, ki bi odločil, kam bodo pripadli slovenski Korošci (Avstriji ali takratni Jugoslaviji). Prvi plebiscit se je zgodil leta 1920, a so ga leta 1922 ponovili in prebivalci so pripadli slovenskemu delu Koroške.
Dočakali smo kosilo in eno uro in pol prostega časa v Prevaljah, sledila pa je ovinkov polna pot do rudnika pod Peco. V rudnik smo se zapeljali z vlakcem, v podzemlju pa nas je že čakal voden ogled. Vodič nas je popeljal po rudniku in rovih. Nadstropij je 20, najnižje je 267 metrov pod zemljo. Leta 1960, ko je bil rudnik v svojem obratovanju na vrhuncu, je bilo v njem zaposlenih 900 rudarjev. Leta 2000 so rudnik dokončno zaprli. Tudi ven smo se imeli priložnost zapeljati z vlakcem in bila je res nepozabna izkušnja.
Zapustili smo rudnik in se vkrcali na avtobus ter se za konec odpeljali po dolgi in ovinkasti cesti do Velenja, v Šentrupert, na avtocesto in proti domu. Pot je bila dolga, a smo si jo uspešno krajšali s smehom, z glasbo in s ''težkimi debatami''. Predvsem nam bo v spominu ostala vožnja z vlakcem in kako smo si kljub celodnevnemu potovanju po Koroškem naredili lep dan.

Prvošolci so ostali na Gorenjskem

Avtor: Matic Ogris iz 1. c

V torek, 26. septembra 2023, smo se dijaki 1. letnika odpravili na ekskurzijo po Gorenjski. Prvi postanek je bil Muzej čebelarstva v Radovljici, kjer so nam večinoma govorili o zgodovini čebelarstva na Slovenskem. Muzej sam je majhen, vendar lep in prenovljen, imajo tudi svoj čebelnjak. Potem smo šli v Infocenter TNP na Bledu, tam so nam govorili o Triglavskem narodnem parku. Od tam je bila le še kratka pot do Pokljuke, kjer so nam razkazali enega od barij in nas poučili o rastlinskem in živalskem svetu na barjih. Od tam smo se spustili do Stare Fužine. Tam smo začeli s pohodom, ki ni bil prav veliko daljši od moje poti v šolo (vseeno je bil svež zrak osvežujoč). Ogledali smo si korita Mostnice. Nato je bil čas za kosilo. Po njem smo se vzpeli do Sorice in se spustili do Železnikov. V Železnikih smo si zelo na hitro ogledali muzej železarstva (morali smo biti hitri, ker bi lahko drugače naleteli na zaprto cesto). Ekskurzija je bila zelo zanimiva.

Strokovna ekskurzija za umetnostno zgodovino

Avtorica: Nuša Kavčič iz 4. e

Na sončni septembrski torek smo se maturantje umetnostne zgodovine odpravili na ekskurzijo v Moderno in Narodno galerijo ter se na koncu ustavili še pred Plečnikovim NUK-om. Najprej smo si šli ogledat Moderno galerijo, zato smo se pred njo zbrali ob 9.30. Profesorica Omejec nas je popeljala skozi slovensko moderno umetnost. Začeli smo pri slovenskem impresionizmu in ekspresionizmu, nadaljevali pot po modernizmu, avantgardi, dadaizmu in konstruktivizmu. Galerija definitivno ni za vsake oči, a oči, ki si upajo biti kritične in odprte, bodo v razstavah prav uživale. Iz modernega časa smo se vrnili v bolj oddaljeno preteklost. Odšli smo namreč v Narodno galerijo. Tam nas je prikupna vodička popeljala najprej po srednjem veku – gotiki in romaniki, renesansi, baroku, neoklasicizmu, romantiki oziroma bidermajerju ter realizmu in impresionizmu. Ogled je bil poln različnih načinov slikanja in zgodb. Bila je tudi enkratna priložnost, da smo videli dela, ki smo si jih izbrali za interni del mature, tako smo jih lahko od bliže občudovali.  Če komu ni bila všeč modernistična umetnost, si je verjetno na teh umetninah lahko spočil oči. Res pa je, da ni pomembno, kakšna je umetnina, vedno bo pripovedovala svojo zgodbo in vsakdo jo lahko sliši, če ji le zna prisluhniti. Za konec smo se še sprehodili do NUK-a, kjer nam je somaturantka predstavila Plečnika in njegovo zgradbo. Tu pa so se naše poti razšle in vsak posebej je zakorakal po svoji poti.

Strokovna ekskurzija za zgodovino

Maturantje zgodovine smo se v torek oziroma sredo pod profesoričinim vodstvom odpravili na prijeten sprehod po starem delu Kranja. Naš dan se je začel ob 8.00 na Slovenskem trgu, kjer nas je pričakala profesorica Veldin s svojo značilno dobro voljo. Tu smo dobili nekaj informacij o samem trgu, gimnaziji in o kapucinskem samostanu, ki je bil tam, kjer danes stoji hotel Creina. Naša gimnazija je bila ustanovljena leta 1810 v času Ilirskih provinc, a ni izgledala tako kot danes. Za današnji izgled so zaslužne prenove, ki so se odvijale do konca devetdesetih let 20. stoletja. Nato smo si šli pogledat mestno obzidje,  prva mestna vrata in štiri kipe pri Stari pošti. Vsak kip predstavlja, središče česa je bil Kranj – trgovine, industrije, sejmov in znanja. Pot smo nadaljevali do Layerjeve hiše in do gradu Khislstein. Pri gradu smo videli obzidje iz časa Rimljanov, spomenik Janezu Nepomuku in enega izmed devetih kranjskih stolpov. Nato smo se odpravili proti Pungartu. Med potjo smo si na hitro ogledali Rožnovensko cerkev in Plečnikov vodnjak z orlom. Tu je bil še drugi glavni mestni vhod. Ponovili smo še simbole Kranja, ki so orel, rdeča ter bela barva. Pri Pungartu smo videli cerkev, ki je služila kot zapor. Povzpeli smo se tudi na ploščad in videli čudovit razgled na kanjon reke Kokre. Profesorica nas je prijazno opomnila, da bomo sem zahajali kot obupani starši s svojimi otroki, ko si bomo želeli malo miru. Med potjo nazaj smo se še ustavili pred Prešernovim gledališčem in njegovim največjim spomenikom. Zraven je tudi cerkev sv. Kancijana, za katero se že od daleč vidi, da je iz časa gotike. Zadnji postojanki pa sta bili mestna hiša s sarkofagom in sramotilni steber na Glavnem trgu. Izvedeli smo, da so v mestni hiši kmetje skladiščili svoje blago. Čeprav smo profesorici s svojim »znanjem« naredili precej sivih las, smo se vseeno imeli super in se je ekskurzija, kot bi mignil, hitro končala.

Aktivno državljanstvo

Avtorica: Živa Robič iz 3. c

V torek, 26. 9. 2023, in v sredo, 27. 9. 2023, smo imeli dijaki 3. letnika prvo aktivnost v sklopu aktivnega državljanstva. Z aktivnostjo smo začeli ob 9.00, zato smo se dijaki lahko dobro naspali. Najprej smo poslušali predstavitev aktivnega državljanstva profesorice Mojce Zelič. Izvedeli smo, kaj bomo pri aktivnosti delali med letom. Nato smo se razdelili v dve skupini in izmenično poslušali še dve predavanji. Namestnica vojaškega vikarja evangeličanske cerkve in magistrica teologije gospa Violeta Vladimira Mesarič Jazbinšek nam je predstavila pomen in vlogo cerkve v Slovenski vojski. Marko Bukovšek, profesor na Gimnaziji Kranj, nam je na drugem predavanju opisal delovanje demokracije v Sloveniji. Izvedeli smo, kako je sestavljena oblast naše države in kako lahko tudi mi kot posamezniki vplivamo na dogajanje v državi. Na koncu je sledila še skupinska refleksija, v kateri so sodelovali vsi prisotni dijaki. Ta aktivnost je gotovo pripomogla k našemu razvoju v samostojne, izobražene in aktivne državljane.

Za športni dan so jo drugošolci mahnili na Valvasorjev dom

Avtorica: Zarja Ošljak iz 2. b

V sredo, 27. septembra 2023, nas je po torkovi ekskurziji na Koroško čakal še športni dan, pohod na Valvasorjev dom pod Stolom. Na glavni avtobusni postaji v Kranju smo se zbrali ob 7.50, avtobus je odpeljal ob 8.00. Pot smo začeli malo čez deveto zjutraj pri jezeru v Završnici in nadaljevali po gozdu do vrha. Pot je bila kar strma, a ne prezahtevna. Najhitrejši so vrh dosegli v času 40 minut, vsi pa smo se zbrali na vrhu v uri in pol. Razgleda sicer nismo imeli, je bil pa občutek, ko smo dosegli vrh, zelo dober. Pri Valvasorjevem domu smo imeli skoraj dve uri za počitek, malico in fotografiranje pred odhodom v dolino. V dolino smo prišli v eni uri, se razdelili na avtobuse in odpeljali proti Kranju.Pohod je bil kratek in prijeten, tudi vreme smo imeli lepo, skratka: preživeli smo lep jesenski športni dan.

Ali veste, kaj je za 1. letnik najboljše ob začetku šole?

Avtor: Jakob Križaj iz 1. c

Ne, to ni fazaniranje, po katerem je tako znana Gimnazija Kranj, ali pa odlični profesorji. Ampak je to spoznavni vikend, ki ga organizira vsak razred posebej.
Seveda smo ta spoznavni vikend 23. 9. 2023 organizirali tudi mi, in sicer 1. c.
Igrali smo namizne igre, odbojko in namizni tenis.
Bilo je noro!
Odbojko smo igrali fantje proti dekletom, pri katerih je igrala in jih spodbujala tudi naša razredničarka prof. Tina Lušina Basaj. Ampak na koncu smo za mišjo dlako zmagali fantje.
Po športu smo bili lačni, zato smo si naročili pice.
Nekateri dijaki pa so pripravili sladice, ki jih je prehitro zmanjkalo.
Ker se vse dobro enkrat konča, se je moral zaključiti tudi naš spoznavni vikend.

Učenje učenja

Avtorica: Alja Kleindienst iz 1. c

V torek, 26. 9. 2023, in sredo, 27. 9. 2023, je za dijake 1. letnika potekalo učenje učenja, kjer smo se dijaki  udeležili štirih predavanj na temo karierne orientacije, spopadanja s stresom, učenja tujih jezikov in tehnik učenja.
Na delavnici karierne orientacije sta nam svetovalni delavki povedali marsikaj koristnega o opravljanju mature, izbiri fakultete in izbiri poklica. Na drugi delavnici smo se naučili, kako se spopadati s stresom in mirneje reagirati na stresne situacije v življenju, kako pravilno dihati in kako poteka meditacija. Delavnica na temo učenja tujih jezikov nas je naučila vrsto tehnik za učenje novih besed in slovnice ter nam pokazala, kako se hitreje in učinkoviteje učiti, npr. z razporejanjem besed po skupinah glede na njihov pomen ali besedno vrsto, z označevanjem besed z barvami in tako dalje.Pri zadnji delavnici nam je profesor predstavil več načinov, kako si organizirati čas in postaviti prioritete ter kako si lažje zapomnimo veliko količino snovi. Povedal nam je tudi, kaj nas moti pri učenju in kako te motnje zmanjšati.Vse delavnice so bile zelo uporabne za življenje, saj smo se naučili vsega, kar je potrebno za lažje spopadanje s šolo in stresom, ki ga šola prinese.